1. Den vzdělavatelů v paliativní péči
Informace pro účastníky setkání
Témata odpoledních bloků
Lektoři: P. Svoboda, O. Sláma, Subkatedra Paliativní medicíny, IPVZ; Kapacita celkem: 16-20 osob
Je to již téměř 4 roky od akreditace předchozího vzdělávacího programu v oboru Paliativní medicína a do vydání aktualizovaného vzdělávacího programu zbývá cca. 1 rok. To znamená, že máme cca. 6 měsíců k diskuzi, přípravě a schválení případných změn výborem ČSPM.
Rádi bychom Vás přizvali k této diskuzi. Na úvod Vám představíme zamýšlené změny a rádi se necháme inspirovat návrhy, se kterými přijdete Vy.
Pro inspiraci pár témat, se kterými aktuálně pracujeme:
- Rozšíření základních oborů, z kterých lze atestovat
- Mírná úprava délky stáží tak, aby atestace z paliativy byla dostupnější
- Začlenění dětské paliativy do předatestačního vzdělávání
Lektor: M. Loučka; Kapacita celkem: 16-20 osob
Cílem tohoto kulatého stolu je sdílení tipů na zajímavé metody, postupy a pomůcky, využitelné při výuce paliativní péče na pregraduální úrovni. Budeme se věnovat reflexi našich zkušeností s tím, co dobře funguje při přednáškách, seminářích, i při stážích a praxích. Účastníci si odnesou soubor konkrétních nápadů a postupů, které budou moci využít hned při nejbližší výukové příležitosti.
Lektor: Kateřina Ledererová, FNKV Praha; Kapacita celkem: 16-20 osob
Role sestry v poskytování paliativní péče je zcela zásadní. Jsou to často sestry, kdo tráví s pacienty nejvíce času, od pacientů získávají velké množství informací a mohou tak významně ovlivnit jejich kvalitu života.
Komu je blok určen:
Vítány jsou zejména všeobecné, ale i praktické sestry. Pro jiné úhly pohledu jsou vítány i další lékařské i nelékařské profese.
Jak bude blok veden:
Blok bude veden formou moderované diskuze.
Tématy bloku jsou:
- Aktuální nabídka vzdělávání sester v pregraduálním, postgraduálním a specializačním studiu
- Využití získaných vědomostí a zkušeností v praxi, s přihlédnutím na uznané kompetence
- Práce s kódem Vstupní vyšetření v Ambulanci paliativní medicíny sestrou
- Sdílení dobré, ale i méně dobré praxe
- Náměty na rozvíjení vzdělávání sester
Lektor: Lucie Světláková, Dům léčby bolesti s hospicem sv. Josefa; kapacita celkem: 16-20 osob
Co si studenti všeobecného lékařství skutečně odnášejí z praxe v hospicovém zařízení? Jaký přínos má tento kontakt pro jejich porozumění paliativní péči a jak je lze vést k rozvoji klinického úsudku, empatie a včasné indikace péče?
Kulatý stůl je určen učitelům a mentorům v paliativní medicíně, kteří chtějí sdílet zkušenosti s výukou v reálném prostředí a společně hledat způsoby, jak podpořit hlubší učení studentů i jejich profesní zrání v kontextu péče o nevyléčitelně nemocné.
Lektor: Radka Bužgová, UOM LF OU; Kapacita celkem: 16-20 osob
Workshop je zaměřen na sdílení zkušeností s výukou paliativní péče v pregraduálním vzdělávání studentů nelékařských zdravotnických oborů (všeobecných sester, porodních asistentek, dětských sester, zdravotnických záchranářů, fyzioterapeutů a ergoterapeutů). Diskutovat budeme rozdíly v obsahu výuky jednotlivých oborů, způsoby začlenění praktických cvičení a interaktivních forem výuky a zkušenosti se zpětnou vazbou studentů na tyto metody. Účastníci budou vzájemně sdílet své zkušenosti, nápady či návrhy na úpravu výuky, či interaktivní metody, které se jim během výuky osvědčily. Společná diskuse nad tématem může přinést novou inspiraci pro kvalitnější a efektivnější výuku paliativní péče u studentů nelékařských profesí.
Lektor: Ladislav Kabelka, LF MU, Klinika komplexní onkologické péče; Kapacita celkem: 16-20 osob
Multiprofesní tým, typicky například tým mobilní specializované paliativní péče.
Společný objekt péče – rodina a v jejím středu závažně nemocný pacient.
Bio-psycho-socio-spirituální rozměr závažné chronické nemoci. Každá z těchto entit neoddělitelná od dalších, v kontextu celkového plánu péče.
Hlavním objektem zájmu „vzdělavatelů“ je efektivita týmu směrem k plánu péče, jeho vytvoření, a poté udržení. Stejně tak i integrita každého jednotlivce týmu a souběžně schopnost tuto integritu poskytnout ve prospěch efektivity celku – základ týmové práce.
Základní pravidlo: v každém kroku vzdělávání musí být zřejmý aspekt cíle – „efektivita týmu/prospěch nemocného a rodiny/integrita jednotlivce v týmu a srozumitelnost/hratelnost jeho role v týmu“.
Tento „modus operandi“ je třeba udržet při přípravě vzdělávání, v jeho průběhu, debriefingu, a v neposlední řadě následné reflexi, která má ukázat implementační efekt vzdělávání.
Kazuistiky ve skupinách, složených ideálním zastoupením multiprofesní, v ideálním počtu 5-8 členů/skupina, dostatek prostoru pro dialog ve skupině, vhodně pre-course materiály či pre-learning, dobře předem časově definovaný program, dostatek času na facilitovaný debriefing a vhodná forma post-reflexe. To jsou klíčové prvky efektivity vzdělávání multiprofesních týmů.
O principech, zákoutích, zkušenostech, úspěších i neúspěších jako poučení na této cestě budeme diskutovat u kulatého stolu.
Lektoři: M. Žižlavská, J. Maláska, ÚSM LF MU; Kapacita celkem: 30 osob
Workshop je zaměřen na sdílení zkušeností s moderními výukovými metodami v oblasti paliativní péče, využívanými v prostředí simulačního centra SIMU. Zaměříme se na praktické ukázky a možnosti implementace simulačních a interaktivních forem výuky v pregraduálním vzdělávání – jejich přínosy, limity i výzvy.
Účastníci jsou zváni, aby přinesli své vlastní nápady či plány na úpravu výuky – společně budeme hledat, jak je efektivně rozvíjet a uvádět do praxe. Workshop nabídne prostor pro inspiraci, konkrétní postupy i sdílení mezi kolegy.
Lektor: A. Houska; Kapacita celkem: 30 osob
Práce s kazuistikou je jednou ze základních metod výuky medicíny. Jak ale kazuistiku využít tak, aby probudila i ty nejunavenější studenty a donutila zvednout oči od telefonů i ty nejvěrnější příznivce sociálních sítí? A lze pomocí jednoduché paliativní kazuistiky studenty vtáhnout do děje, i když zrovna nemáte k dispozici nejmodernější simulační centrum v republice? V rámci workshopu budeme na tyto těžké otázky hledat jednoduché odpovědi.
Interaktivní komentovaná prohlídka nejmodernějšího simulačního centra ve střední Evropě, které propojuje moderní technologie s reálnými scénáři a důrazem na bezpečný prostor pro učení. SIMU nabízí prostředí vybavené jako skutečná nemocnice a umožňuje nácvik klinických i komunikačních dovedností. Během exkurze se zaměříme i na to, jak lze simulační výuku využít v kontextu paliativní medicíny a mezioborové spolupráce.
Kapacita celkem: 40 osob